Wij vroegen de jongeren bij wie ze aankloppen als ze zich eenzaam voelen. Veruit favoriet zijn hun vrienden. Maar tussen die hoge percentage ‘babbelen’, ‘chatten’, ‘sms’en’ en zelfs ouderwets ‘bellen met vrienden’ duiken twee oude bekenden op: de ouders. Bijna één op de vijf jongeren doet een beroep op hen als ze zich eenzaam voelen. Zeker vergeleken met leerkrachten en hulpverleners (slechts één procent) worden zij enorm vertrouwd.
35 procent van de ondervraagde jongeren zegt helemaal eens te zijn met de stelling ‘Mijn ouders zijn goede vrienden voor mij’. De helft is dat min of meer. Slechts vijftien procent kan zich niet verzoenen met die uitspraak. Uit het Connected-onderzoek mogen we ook concluderen dat hoe beter de band met de ouders is hoe minder eenzaam de jongeren zich voelen.
Mama beats Gaga
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat niet Justin Bieber of Lady Gaga de grootste helden van de hedendaagse jongeren zijn maar… papa en mama.
Ook in de recente enquête van JIM lezen we: “Bijna de helft beschouwt hun vader of moeder als vriend(in) (42%) en kijkt op naar de ouders (56%). Opvallend is ook dat heel wat jongeren vinden dat ze hun ouders dingen kunnen bijleren (64%).” Blijkbaar beschouwen jongeren hun band met de ouders niet als eenzijdig maar als een wisselwerking.
Ook in het jongerenpanel van Connected klinken geluiden over de hechte band tussen ouders en jongeren:
“Op mijn vorige school zaten allemaal mensen die allemaal heel slim waren. Ik zat ertussen met mijn normaal iq. Ik werd genegeerd en ik wist niet waarom. Ik kropte het op. Uiteindelijk heb ik het gezegd tegen mijn moeder. Dat was echt een ontlading! Dan stroomt alles eruit, huilen enzo, alles…”
Waarom die band met de ouders?
“Ouders zijn zeer belangrijk omdat zij hechtingsfiguren zijn. Daarom zijn zij belangrijk om erkenning te krijgen. We zetten ons enorm tegen hen af. Maar om uiteindelijk te worden wie je bent als jongere is het belangrijk om een compliment te krijgen.”
Authenticiteit speelt een steeds voornamere rol in het leven van tieners. In deze wereld waarin de beeldcultuur steeds moeilijker te vertrouwen is, gaan jongeren instinctief op zoek naar mensen van wie ze weten dat ze van hen op aan kunnen. In het onderzoek Fake van In Petto lezen we dat bijna 90 procent van de ondervraagde jongeren ervan uit gaat dat minstens 75 procent van de foto’s in reclame en tijdschriften niet ‘naturel’ is. Doordat zoveel ondervraagde jongeren er hun lijfspreuk van maken laat datzelfde onderzoek zich samenvatten in een zin: “Ik vind het belangrijk dat je bent wie je bent.”
Als ze zo hevig op zoek zijn naar echt vaste grond onder hun voeten, kijk je dan nog vreemd op dat jongeren zoveel waarde hechten aan de band met hun ouders?
Bronnen:
Verrassende resultaten in jongerenonderzoek JIM, 26 mei 2011 op: http://tv-visie.be/nieuws/belgie/verrassende-resultaten-in-jongerenonderzoek-jim_44311/
Pedro De Bruyckere e.a., Waarom mama lady gaga verslaat, op de website: Is het nu generatie X, Y of Einstein? http://xyofeinstein.wordpress.com/2010/11/30/waarom-mama-lady-gaga-verslaat/
Dominique Verschuren, “We mogen niet bang zijn om ons hart te verbinden met elkaar”, in: Connected Magazine, In Petto, oktober 2011, p. 41
Fake. Het onderzoeksrapport, In Petto, april 2010, op: http://www.inpetto-jeugddienst.be/Onzethemas/FAKE/FAKEOnderzoek/tabid/7390/Default.aspx
Geen opmerkingen:
Een reactie posten